YOGA for Diskusprolapser

Har du overvejet YOGA og MFR?

Vil Du gerne have det bedre i krop og sind, og formindske dine smerter? 

Er du så uheldig at have fået en eller flere diskusprolapser i enten lænd eller nakke? 

Jeg taler af erfarring da jeg selv har to svære prolapser i nakken som jeg nu endelig har lært at leve med. Og ja, jeg er fuldtids yogalærer!

Der er mange former for yoga, men der er endnu flere forskellige kroppe og sværhedsgrader af diskusprolapser. Derfor kan man ikke entydigt sige hvilke øvelser der er gode for netop Din krop. 

Det man Ved er, at styrkeøvelser, bevægelse, åndedrætsøvelser og MFR (bindevævsmassage) kan gøre en enorm forskel for dit velbefindende og mindste dine smerter betydeligt. 

Vendepunktet kom for mig da jeg selv blev uddannet yogalærer og lærte mit bindevæv bedere at kende gennem MFR teknikker med bolde og yogablokke.

Jeg havde lagt de lidt hårdere yoga stillinger på hylden og var blevet mere forsigtig. Det der så skete var, at jeg mistede styrke og mit bindevæv blev stivere og derved også min ROM (range of motion) min bevægelses frihed. 

Men jeg begyndte at LYTTE til min krop. Jeg twistede ikke min nakke i de klassiske stillinger, men holdt den neutral. Jeg havde fuld fokus på hvornår jeg mærkede reel smerte i nakken og gik derefter ud af øvelsers, hvor jeg før blev lidt for længe. Jeg prøvede at bryde mit bevægelsesmønster og finde ny veje. 

Jeg tilførte min praksis MFR med bolde og mærkede hvordan den stramme, stive fornemmelse mellem skulderbladene blev blødere og mindre smertefuld. 

Derefter begyndte jeg langsomt igen at lave lidt hårdere øvelser, twiste lidt dybere og ligepludselig kunne jeg lave de samme øvelser som før bare uden smerte! Og endda nogle øvelser jeg aldrig har kunnet lave før eller fundet behagelige som Eka Pada Rajakapotasana (konge duen/havfruen).

Yoga er dog ikke magi, og jeg kan stadig mærke mine prolapser. Den store forskel er, at nu behøver jeg ikke gå til akut behandling når smerterne bliver for voldsomme. Jeg ved hvordan jeg kan hjælpe mig selv med at få det bedre 🙂

Så hvorfor ikke prøve yoga og MFR? 

Jeg er her for dig 

Kærlig hilsen

Lotte